‍ ?با محوریت شهرداری هشتگرد و مشارکت شهرداری‌های غرب استان البرز ، سازمان مدیریت پسماند و مرکز دفن و پالایش زباله احداث و راه اندازی می گردد .   ?گسترش زندگی شهر نشینی ، افزایش تولید زباله و لزوم ساماندهی آن از جمله موارد مهمی است که بسیاری از شهرداری‌های کشور به آن توجه نموده […]

‍ ?با محوریت شهرداری هشتگرد و مشارکت شهرداری‌های غرب استان البرز ، سازمان مدیریت پسماند و مرکز دفن و پالایش زباله احداث و راه اندازی می گردد .

 

?گسترش زندگی شهر نشینی ، افزایش تولید زباله و لزوم ساماندهی آن از جمله موارد مهمی است که بسیاری از شهرداری‌های کشور به آن توجه نموده و به عنوان دغدغه ای مهم مطرح شده است .

?هر چند دفن بهداشتی که بعنوان اولین راهکار مدیریت زباله مطرح است همچنان بعنوان کم هزینه ترین و ساده ترین راهکار مورد استفاده قرار می گیرد، اما در بسیاری از مناطق شاهد تخریب‌های زیست محیطی حاصل از پراکندگی زباله و آلودگی چشمه ها و منابع آب زیرزمینی حاصل از شیرابه آن هستیم.

?معضلات دفن زباله در حدی است که بطور یقین می توان گفت در هیچ‌یک از مناطق دفن آن نتیجه لازم را نداشته و علاوه بر مشکلات امروزی، تا سالیان متمادی و نسلهای آینده از ضررهای آن آسیب خواهند دید.

?مدیریت زباله در دهه های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و نتایج خوب و قابل قبولی نیز از آن حاصل گردیده و ایران نیز بعنوان کشوری با تنوع محیطی و زیستی گسترده برنامه های متعدد و جامعی را برای حفظ این میراث ارزشمند بکار بسته است .

?سود حاصل از پالایش و تولید کمپوست سبب گردیده تا سرمایه گذاری در این بخش بعنوان موضوعی سود آور و دائمی مطرح شده و بسیاری از طرح های بهره وری از زباله با موفقیت اجرا گردد .

?آنچه حائز اهمیت بوده و نیاز اولیه سازمانها و سرمایه گذاران است برآورد کارشناسی از زباله ورودی و متناسب با سرمایه لازم و خرید تجهیزات است که لزوم مشارکت و همکاری سازمانها و تجمیع زباله ها می تواند مثمر ثمر باشد .

?با توجه به اینکه زباله تولیدی شهر هشتگرد بطور متوسط ۶۰ تن در روز است و کفایت خرید تجهیزات و راه اندازی مرکز تفکیک را ندارد لذا طی مأموریتی از سوی استانداری البرز ، شهرداری هشتگرد بعنوان دستگاه پیگیر ساماندهی زباله در بخش غربی استان مطرح و با دعوت شهردار هشتگرد جلسه ای به منظور هماهنگی تاسیس سازمان مدیریت پسماند با حضور مهندس ورزشی فرماندار محترم ساوجبلاغ ، مهندس یگانه شهردار هشتگرد ، رییس اداره محیط زیست و شهرداران شهرستانهای ساوجبلاغ و نظرآباد و معاونت خدمات شهر هشتگرد در سالن جلسات شهرداری هشتگرد برگزار شد .

✅مهندس یگانه شهردار هشتگرد با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند آنرا یکی از چالشهای امروزی بشر خواند که نیاز است تا شهرداری‌ها بعنوان مراکز مدیریت زباله های شهری راهکارهای لازم را برای مدیریت آن در نظر بگیرند .

✅یگانه گفت : پیرو تاکید استاندار محترم البرز و تاکید فرماندار شهرستان موضوع با محوریت شهرداری هشتگرد در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با مشارکت و همکاری سایر شهرداری‌های شهرستانهای ساوجبلاغ ، نظر آباد و طالقان بتوانیم با تأسیس سازمان مدیریت پسماند و تعیین محل جمع آوری ، تخلیه و پالایش زباله ، مشکل همیشگی شهرداری‌ها این منطقه را مرتفع سازیم .

✅وی افزود : علاوه بر ساماندهی زباله و کاهش هزینه ها می توان با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و تامین تجهیزات لازم ، این معضل را به فرصت مبدل کرده و سود حاصل از تولید کمپوست و سایر محصولات ، بعنوان منبع درآمد پایدار بهره برد .

✅شهردار هشتگرد با تقدیر از پیگیری‌های فرماندار ساوجبلاغ ، خواستار مشارکت بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در این طرح مهم شد و آنرا زمینه ای برای ساماندهی زباله در غرب استان البرز و مدیریت زباله های شهرکهای صنعتی دانست .

✅مهندس عسگری شهردار نظرآباد نیز با استقبال از پیشنهاد شهرداری هشتگرد ، آمادگی خود را برای تامین زمین مناسب و مورد تایید سازمانهای ذیربط از جمله محیط زیست ، اعلام نمود .

✅عسگری با اشاره به هزینه های بالای جمع آوری ، حمل و تحویل زباله ، تاسیس سازمان پسماند را امری مهم دانست که با مشارکت همه شهرداریهای غرب استان و دهیاران و سایر دستگاه‌ها ، کارخانجات و مراکز تولید زباله میسر خواهد شد .

✅در ادامه شهرداران گلسار ، کوهسار ، تنکمان ، چهارباغ ، رئیس اداره محیط زیست و سایر مدعوین نیز با اعلام آمادگی ، نظرات خود را در خصوص نحوه شروع بکار ، تعیین هیئت امناء و نیز جلب مشارکت سایر شهرداری‌ها اعلام نمودند .

✅بنا بر اعلام حاضرین و جمع بندی بالغ بر ۵۰۰ تن زباله بعنوان ورودی اولیه برآورد گردید و مقرر شد ضمن تهیه تفاهم نامه همکاری ، شهرداری هشتگرد محلی را برای برگزاری جلسات و پیگیری موضوعات تهیه و در اختیار نماینده مورد نظر اعضای هیئت امناء قرار دهد .

?️به زودی گزارشی از پیشرفت کار ، اقدامات قانونی منتشر خواهد شد .