? سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) حضرت فاطمه معصومه دختر امام موسی کاظم (علیهما السلام) ملقب به کریمه اهل بیت، بانویی عالم و عابد و از نسل نبوت و شاخه ای از درخت امامت در اول ماه ذی القعده ۱۷۳ هجری در مدینه منوره به دنیا آمدند. در سال ولادت ایشان، پدر […]

? سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

حضرت فاطمه معصومه دختر امام موسی کاظم (علیهما السلام) ملقب به کریمه اهل بیت، بانویی عالم و عابد و از نسل نبوت و شاخه ای از درخت امامت
در اول ماه ذی القعده ۱۷۳ هجری در مدینه منوره به دنیا آمدند.

در سال ولادت ایشان، پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم (ع) به دستور هارون عباسی به زندان منتقل شدند و سپس در سال ۱۸۳قمری به شهادت رسیدند. از این رو آن حضرت نزد برادرشان حضرت امام رضا (ع) پرورش یافتند.

در سال۲۰۱ قمری، یعنی یک سال پس از آنکه مامون حضرت امام رضا (ع) را به خراسان فرا خواند، حضرت معصومه (س) برای دیدار با برادرشان عزم سفر نمودند. عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند. و آن حضرت را مسموم نمودند. که بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست.

لذا آن حضرت، در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری، وارد شهر قم شد و مورد استقبال مردم مشتاق و شیفته اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت و پس از هفده روز اقامت دراین شهر در روز دهم ربیع الثانی ۲۰۱ هجری دار فانی را وداع کردند.

امام رضا عليه السلام فرمود:

«مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ»
«کسي که فاطمه معصومه را زيارت کند بهشت براي او خواهد بود.»

عيون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۷۱

@hashtgerdcity