مراسم روز فرهنگی هشتگرد برگزار شد مراسم بزرگداشت ۱۷ آذر روز فرهنگی هشتگرد با سخنرانی دکتر نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و با حضور خانواده معظم شهدا ، دکتر حدادی نماینده مجلس شورای اسلامی ، امام جمعه ، فرماندار و مسئولین شهرستان ساوجبلاغ ، مدیرکل میراث فرهنگی ، مدیران کل استانداری البرز […]

مراسم روز فرهنگی هشتگرد برگزار شد

مراسم بزرگداشت ۱۷ آذر روز فرهنگی هشتگرد با سخنرانی دکتر نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و با حضور خانواده معظم شهدا ، دکتر حدادی نماینده مجلس شورای اسلامی ، امام جمعه ، فرماندار و مسئولین شهرستان ساوجبلاغ ، مدیرکل میراث فرهنگی ، مدیران کل استانداری البرز و شهروندان در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی برگزار شد .

مهندس یعقوبی شهردار هشتگرد در ابتدای این مراسم با تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و خیر مقدم به حاضرین به تشریح روند نامگذاری روز فرهنگی هشتگرد و برنامه های اجرا شده پرداخت.

وی گفت : تحلیل درست مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) و آینده نگری صحیح ایشان در موضوعات سیاسی – اجتماعی آینده جهان موجب شده تا بارها در فرمایشات خود بر توجه به امور فرهنگی تاکید نمایند و تعیین یک روز در سال به‌ عنوان روز فرهنگی راهکاری برای تجمیع فعالیت‌های فرهنگی و عمل به منویات معظم له بوده است .

یعقوبی افزود : طی نشستی در سال ۹۸ و با همفکری اساتید و فرهیختگان روز ۱۷ آذر سالروز ثبت کاروانسرای تاریخی ینگی امام در فهرست آثار ملی به عنوان روز فرهنگی هشتگرد انتخاب و در پارلمان شهری مطرح و به تصویب رسید.

وی گفت : با حمایت و درایت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا مختاری امام جمعه معزز شهرستان ساوجبلاغ و در راستای تبیین و نیز بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی دیگر با پیشنهاد شهرداری موضوع در سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص امور فرهنگی مطرح و پس از بررسی به تصویب رسید .

شهردار هشتگرد بیان کرد : وجود مجموعه فرهنگی و تاریخی کاروانسرای صفوی ینگی امام در مبدا ورودی شهر هشتگرد از سمت کرج که در سال های اخیر مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یونسکو قرار گرفته و مرمت کاروانسرای مذکور از سال ۹۸ در حال انجام است و نیز وجود تپه تاریخی و امامزادگان محمد تقی و علی النقی(ع) ، گلزار شهدا و قرار داشتن در مسیر کهن جاده ابریشم و همجواری با کاروانسرا سبب گردیده تا این بخش از حوزه شهری هشتگرد به عنوان خاستگاه فرهنگی و محل اجرای برنامه‌های مدون روز فرهنگی در نظر گرفته شود و استمرار اینگونه برنامه ها از جمله اهداف مدیریت شهری خواهد بود .

دکتر نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم سخنرانی نموده و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا مختاری ، مهندس مهرور فرماندار ساوجبلاغ و دکتر حدادی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی دقایقی به سخنرانی پرداختند.

پخش کلیپ معرفی هشتگرد و بناهای تاریخی و باستانی آن بخشی از این مراسم بوده است که با استقبال خوب مدعوین روبرو گردید .

در این مراسم که به همت کمیسیون فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر و مشارکت سایر دستگاههای شهرستان برگزار گردیده بود سردار سرافراز علی فضلی به عنوان شهروند افتخاری هشتگرد معرفی و کلیپ سخنرانی ایشان و اعلام آمادگی وی برای شهروندی در هشتگرد در این مراسم منتشر گردید .

بخشی از این مراسم باشکوه مختص به تجلیل از نخبگان فرهنگی شهر و دست اندرکاران برگزاری این این برنامه بوده است .

شهرداری و شورای اسلامی شهر در دومین سالروز بزرگداشت روز فرهنگی هشتگرد با بهره گیری از تجربه سال گذشته و با توجه به فروکش نمودن موج کرونا ، برنامه های متعددی را در هفته سوم آذرماه برگزار نموده است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به غبار روبی و عطر افشانی گلزار مطهر شهدا ، حضور در کاروانسرای ینگی امام ، برگزاری تئاتر خیابانی ، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی ، نمایشگاه خودروهای کلاسیک و نیز نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی اشاره کرد .

هرچند علی رغم تلاش های صورت گرفته همچنان بعلت محدودیت های کرونا و لزوم حفظ جان شهروندان برنامه‌های دومین سالروز بزرگداشت ۱۷ فرهنگی به صورت خلاصه اجرا شد لیکن حضور فرهیختگان ، مسئولین و شهروندان موجب دلگرمی مدیران برگزاری این مراسم گردید .

یکی از برنامه های فاخر اجرا شده در سال جاری نامگذاری میدان واقع در تقاطع بلوار مدرس و بلوار امام خامنه ای به نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی بوده است که تابلوی این میدان نیز با حضور شهردار ، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از هنرمندان در ۱۷ آذر روز فرهنگی هشتگرد رونمایی گردید .

امیدواریم مسئولان دستگاه‌های فرهنگی شهرستان در سال‌های آتی بتوانند با بهره گیری از پتانسیل های موجود و نظرات و پیشنهادات نخبگان و فرهیختگان در راستای تثبیت این روز بزرگ که مختص به همه شهروندان هشتگرد می‌باشد تلاش نموده و در سال‌های آتی شاهد مراسمات باشکوه تری باشیم .

@hashtgerdcity