تشریح اقدامات شهرداری هشتگرد در راستای بهسازی بوستانها و زیباسازی محیط شهری طبق ماده ۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایران ، شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای‌سیمایی با ویژگیهای خاص خود بوده به طوری که اکثریت […]

تشریح اقدامات شهرداری هشتگرد در راستای بهسازی بوستانها و زیباسازی محیط شهری

طبق ماده ۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایران ، شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای‌سیمایی با ویژگیهای خاص خود بوده به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیتهای اداری‌ اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ‌ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد.

در همین مقوله و در صنعت شهرسازی سعی می شود که با در نظر گرفتن فرهنگ شهروندان و هویت آن ها، زیبا سازی انجام بگیرد و مسئولان شهری با استفاده از تجهیزاتی مانند: نیمکت های شهری، ایستگاه اتوبوس و وسایل ورزشی پارکی و … و بطور کلی طراحی و اجرای مبلمان ، شهر را برای زندگی راحت آماده می کنند. همچنین مسئولان و برنامه ریزان شهری با استفاده از تجهیزات روشنایی و نورپردازی سعی می کنند که احساس آرامش را برای مردم ایجاد کنند.

مبلمان شهری اصولا یک مقوله گسترده برای مطالعه و طراحی و پیاده‌سازی اسباب و لوازم رفاهی و زیباسازی شهر است و این اشیا و وسایل با ویژگی های خود مانند، رنگ، فرم و ماهیت کاربردی شان باعث ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می شوند لذا استفاده از مبلمان شهری نامناسب و یا حذف این تجهیزات از فضاهای عمومی، باعث بی پاسخ ماندن نیازهای مردم شده و نظام شهری دچار مشکل خواهد شد .

جداول بتنی استفاده شده در بلوارها ، خیابانها ، میادین و بوستانها از جمله مهم ترین عناصر مبلمان شهری می باشد که بیشترین نقش زیباسازی و جداکنندگی فضاهای مختلف شهری را به عهده دارند و همچنین به عنوان دیواره کانالهای انتقال آب و فاضلاب و انهار جهت هدایت آبهای سطحی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجرای مناسب جداول معابر و بوستانها از یک سو با در نظر گرفتن نقش آن بعنوان جدا کننده محیط‌ها حایز اهمیت است که ابعاد و کیفیت ساختاری و نحوه اجرای آن می بایست مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر تناسب آن با محیط پیرامون و رنگ آمیزی و زیباسازی مهم خواهد بود .

مهندس یعقوبی شهردار هشتگرد در بازدید از بوستانهای شهر از انجام گسترده عملیات رنگ امیزی جداول شهری در سال ۱۴۰۱ خبر داد .

وی گفت : رنگ آمیزی جداول شهری همه ساله در روزهای پایانی سال و در آستانه عید نوروز انجام می گرفته که بعلت فرصت ناکافی و برودت هوا کیفیت و کمیت چندانی نداشته و این نقصان سبب گردید تا در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ با مشورت اعضای محترم شورای اسلامی شهر پروژه ای با عنوان ” بهسازی بوستانهای شهر ” در بودجه منظور و در همین راستا ، ساماندهی و زیباسازی مبلمان شهری ، شستشو و پاکسازی و رنگ آمیزی ۴۵۰۰۰ مترطول از جداول در نقاط مختلف سطح شهر هشتگرد توسط شهرداری طی ماههای اخیر انجام و این رویه استمرار خواهد داشت .

وی افزود : تنوع در مبلمان و فضای شهری با توجه به تاثیرات آن در روحیه و شادابی شهروندان همواره مد نظر مدیریت شهری بوده و در این خصوص اقدامات خوبی در سطح شهر صورت گرفته است.

شهردار هشتگرد بیان کرد : اجرای این پروژه شامل دو مرحله خرید رنگ و تجهیزات و مرحله اجرا بوده که در اجرای مرحله نخست برای خرید مواد با کیفیت و عمر مفید و ماندگاری مناسب بالغ بر ۵۰۰۰ کیلو گرم رنگ سفید جدولی ، ۴۰۰۰ کیلوگرم رنگ سبز جدولی ، ۱۰۰۰ کیلو گرم پرایمر و سایر تجهیزات دیگر اقدام شده است .

وی افزود : در راستای کاهش هزینه های اجرا نیز از توان نیروی انسانی شهرداری بهره برداری شده و با برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه معاونت خدمات شهری ضمن تعریف کار برای سایر کارگران عزیز برای استمرار روند خدمات به شهروندان ، از ظرفیت نیروی انسانی متعلق به شهرداری بصورت بهینه استفاده گردیده است که علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه ها ، در تسریع کار و کیفیت اجرای آن موثر بوده است .

وی گفت : تاکنون جداول تمامی بوستان سطح شهر ، محوطه آرامستان امامزاده جعفر(ع) ، بلوار شهید چمران شهرک ینگی امام ، بلوار شهید حججی ، بلوارامام خامنه ای ، بلوار شهدای گمنام از خیابان مصلی ، بلوار شهیدان حبیب زاده ، بلوار مقداد ، خیابان ارم ، خیابان پرستار ، خیابان راه آهن ، خیابان باشگاه تختی ، خیابان شهید شاهوردی ، خیابان شهید خوئینی ، خیابان باباطاهر ، خیابان شهید زین الدین و خیابان ایثارگران در شهرک بعثت ، خیابان شهیدان بغدادی ، بلوار امام(ره) و سایت اداری ، بلوار شهید اژدری ، بلوار سپاه ، بلوار مدرس شمالی و جنوبی ، بلوار مصلی و بلوار شهید صبایی ، بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی و اکثر معابر اصلی شهر صورت گرفته و تا پایان سال جداول تمامی معابر اصلی شهر با افزایش اعتباری پروژه حدود ۱۰ میلیارد ریال رنگ آمیزی و زیباسازی خواهد شد .

یعقوبی بیان کرد : بهسازی کفپوش‌ها و فضاهای سبز ، تامین روشنایی ، ایمن سازی ، رنگ آمیزی و تعویض و تعمیر مبلمان پارکی و وسایل ورزشی ، استاندارد سازی و ایمن سازی لوازم بازی کودکان و … از جمله اقداماتی است که علاوه بر رنگ آمیزی جداول در قالب این پروژه در حال انجام است و بوستانهای شهر به محیطی امن و آرام برای خانواده ها تبدیل گردیده است .

شهردار هشتگرد با اشاره به اقدامات خوب مدیریت شهری در ۶ ماهه نخست سال ، از استمرار اقدامات در ماه‌های آتی خبر داد که تداوم آسفالت معابر شهری ، جدولگذاری ، کفپوش ، تملک اراضی و تعریض معابر و آغاز سایر طرح های عمرانی از جمله این برنامه ها عنوان شده است .