نخستین هم‌اندیشی جهانشهرهای ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد در حسینیه الزهرا(س) این سازمان در تهران برگزار شد. مهندس افشاری در این نشست که با حضور شهرداران شهرهای مختلف و مقامات و مسوولان برگزار شد ، شهرها را محور توسعه و قلب […]

نخستین هم‌اندیشی جهانشهرهای ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد در حسینیه الزهرا(س) این سازمان در تهران برگزار شد.

مهندس افشاری در این نشست که با حضور شهرداران شهرهای مختلف و مقامات و مسوولان برگزار شد ، شهرها را محور توسعه و قلب تپنده مسائل اجتماعی و فرهنگی دانست و به اهمیت توجه به فرهنگ اشاره کرد .

وی گفت: کالای فرهنگی جزو کالاهای اساسی هر جامعه است و کالای فرهنگی که ریشه در سنن و فرهنگ و پیشینه شهرها دارد می تواند اقتصاد آن را متحول کند و در سطح کلان نیز بر اقتصاد کشور تاثیر خواهد نمود .

افشاری به اهمیت تبادل فرهنگ به عنوان ابزاری برای ارتقاء آن پرداخت و توجه ویژه گردشگران را به امور فرهنگی از جمله راههای تبادل فرهنگی برشمرد و شهرهای ایران با داشتن فرهنگ غنی اسلامی _ ایرانی را سفیران فرهنگ در دنیا دانست .

وی با تقدیر از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری این همایش ، از آمادگی مدیریت شهری هشتگرد برای مشارکت با آن سازمان با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی موضوعات مطرح شده و ایجاد دفتر نمایندگی سازمان با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هشتگرد خبر داد .

افشاری گفت : وقوع یک رویداد لازمه معرفی فرهنگی شهرهاست و مدیریت شهری هشتگرد نیز به فرهنگ و پیشینه این شهر توجه ویژه داشته و با تعیین روز فرهنگی هشتگرد در جهت معرفی این ظرفیت ها تلاش و برنامه‌های خوب و متنوعی را اجرا نموده است .

وی با تشریح دلایل تعیین روز ۱۷ آذر بعنوان روز فرهنگی هشتگرد و اقدامات انجام شده در دوساله اخیر برای پاسداشت و تثبیت آن از تمایل مدیریت شهری برای عقد تفاهم نامه خواهر خواندگی با دیگر شهرها سخن گفت و آنرا باعث رشد ، توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی و زمینه ساز اجرای فعالیت‌های پژوهشی و علمی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک برشمرد .

رییس شورا عنوان کرد : سرمایه هر شهری فرهنگ در قالب میراث فرهنگی و محیط زیست در قالب طبیعت و میراث طبیعی و مزایای اقلیمی آن است و خوشبختانه هشتگرد در این زمینه ها غنی است و می بایست از این سرمایه ها در راستای ارتقاء فرهنگی آن بهره برداری شود .

وی در خصوص توسعه صنعت گردشگری و دلایل عدم موفقیت در این زمینه به گردشگری داخلی اشاره کرد و افزود : اقبال داخلی، محرک اولیه استقبال گردشگران خارجی است. در حوزه شهرهای جهانی نیز نیاز است تا ابتدا این شهرها را به شهروندان ایرانی بشناسانیم و این شناساندن و این انسجام به تحقق اهداف ما در حوزه گردشگری کمک می کند .

افشاری به معرفی ظرفیت های مختلف هشتگرد در زمینه گردشگری پرداخت و نزدیکی آنرا به پایتخت یکی از ظرفیتها عنوان کرد .

رئیس شورا افزود : وجود کاروانسرای تاریخی ینگی امام که از جمله کاروانسراهای نمونه جاده ابریشم می باشد موقعیت ویژه‌ای به این شهر داده است و انتظار می رود با مشارکت و همکاری سازمان میراث فرهنگی بتوان از ظرفیت آن در جهت جذب گردشگر بهره برداری نمود .

وی افزود : هشتگرد از جمله معدود شهرهایی که از زیرساخت‌های فرهنگی مناسبی برخوردار است و تنها بوستان بانوان غرب استان البرز و مجتمع بی‌نظیر فرهنگی هنری ۹ دی در این شهر واقع شده و آن را به عنوان مرجعی برای شهرهای استان البرز تبدیل نموده است .

مهندس افشاری در همین مجال از دغدغه مدیریت شهری هشتگرد و درخواست شهروندان برای ساماندهی کاروانسرا سخن گفت و از دکتر شالبافیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخواست نمود تا با توجه به آمادگی شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد ، زمینه را برای واگذاری به مدیریت شهری و احیای و بهره برداری از آن فراهم نمایند.

در نخستین هم اندیشی جهانشهرهای ایرانی ، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور نیز حضور داشته و در زمینه ارتقاء مسائل فرهنگی و گردشگری بحث و گفتگو گردید .

@hashtgerdcity